Op deze mooie herfstdag, zo na de koffie en met de radio aan op ‘De Ochtenden”, is het goed filosoferen met een volle maag over het drieluik. Waar komt het vandaag en waar gaat het heen? Een aanzet tot een vruchtbare discussie en kijkplezier.
Vorm en inhoud
Aan drie- en meerluiken hebben we geen gebrek. Wat er allemaal te vinden is in kunstboeken, in ateliers (al of niet in Amsterdam) en op internet….een hele stortvloed aan beelden komen op ons af.
Rond 1450 wemelde het aan drieluiken met vooral bijbelse voorstellingen. Zo schilderde Hugo van der Goes het Portinari-altaar drieluik. Op het hoofdpaneel zien we de geboorte van Jezus en aan de weerzijden de schenkers en hun beschermheiligen. Het drieluik is rechthoekig en vrij strak (zie onze website)
Het drieluik van Jan Wellens de Cock is fraaier van vorm. “Dit drieluik was bestemd voor privé-gebruik. Met behulp van de afbeeldingen kon de eigenaar van het schilderij zich inleven in het lijden van Christus. Pas wanneer het geopend werd om ervoor te bidden, werd de hoofdvoorstelling op het middenpaneel zichtbaar: een kruisiging. Het is ingeklapt zó compact dat het makkelijk op reis kon worden meegenomen. Het moest goed ingepakt worden; de beschildering aan de buitenkant is erg kwetsbaar. Toch is het werk nog vrijwel onbeschadigd. Jan Wellens de Cock schilderde dit reisaltaartje omstreeks 1506. “ Bron: http://www.rijksmuseum.nl/aria/aria_assets/SK-A-1598?lang=nl
Een heel mooie triptiek is De tuin der lusten van Hiëronymus Bosch. Het linkerpaneel heet De hof van Eden, het middenpaneel “De wereld vóór de zondvloed’ en het rechterpaneel ‘De hel’. Het geheel stamt uit 1505.
De inhoud van bovengenoemde drieluiken mogen dan vaak hetzelfde zijn, bijbelse taferelen, de vormen variëren van strak, rechtlijnig naar golvend.
De meer moderne drieluiken kennen vele thema’s. Eén ding valt op: er zit een bepaalde samenhang in. De achtergrond kan hetzelfde zijn maar alle drie panelen bevatten iets anders op de voorgrond.
Ook kan er een tijdsverschil aangebracht worden. Dit vind ik wel heel mooi. De tijd verwerken in het drieluik.
Tijd en licht zijn iets wat Jan Dibbets, waar ik fan van ben, in zijn werk verwerkt.
“Jan Dibbets is één van de toonaangevende en invloedrijke Nederlandse kunstenaars met een internationale reputatie in wiens werk licht, kijken, perspectief en ruimte terugkerende elementen zijn. Zijn werk bevindt zich in de talloze collecties waaronder die van De Pont en het Van Abbe Museum. Over zijn werk staat op de site van De Pont o.m.: 'Sinds een aantal jaren werkt Dibbets met enkelvoudige fotografische fragmenten; veelal ramen; meestal aangebracht tegen een achtergrond die (zoals in Four Windows, uit 1991) uit vele lagen inkt is opgebouwd.”
Bron: http://www.hollandslicht.nl/www/html/ned/interv/jan_d.htm
Voor een uitvoerige biografie: http://www.kunstbus.nl/verklaringen/jan+dibbets.html
Een prachtig vierluik van Jan Dibbets staat op :
http://www.depont.nl/en/collection/the-collection/kunstenaar/14/ zie hieronder.
Four Windows 1991 color photographs and watercolor on paper, mounted on chipboard4 parts, each 185 x 185 cm
Jan Dibbets werkt met foto’s en verf. Hij maakt echt mooie schilderijen en hij heeft mij geïnspireerd tot abstracte fotografie en mijn interesse voor vormgeving en architectuur. Hij heeft zich enorm ontwikkeld en geeft ook zijn dipjes, zijn vastlopen weer in zijn boeken. Ik zal de volgende keer een boek van hem meenemen.
Wat kiezen we als INHOUD??
Creatieve ontwikkeling? Global Warning? Assen of een andere stad?
In ieder geval moet het iets zijn wat ons allen raakt of bezighoudt.
Wat houdt ons bezig???
Ik vind de natuur en tijd wel mooi of tijd, mensen en Assen?
Mijn mening
Ik ben voor een zelfde achtergrond met een variatie op de voorgrond.
Qua vorm hoeft het voor mij niet te strak te zijn; wat speels en golvend vind ik ook mooi.
Qua inhoud: natuur en tijd of tijd, mensen en Assen.
Zwart/wit zou kunnen maar enige kleur in de rand moet er wel zijn.
Grote panelen is wel een uitdaging.
Joop op een mooie herfdag,dinsdag 2 oktober 2007
“Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is.”
K. Schippers
= = = = = = = = = = = = = =
Vorm en inhoud
Aan drie- en meerluiken hebben we geen gebrek. Wat er allemaal te vinden is in kunstboeken, in ateliers (al of niet in Amsterdam) en op internet….een hele stortvloed aan beelden komen op ons af.
Rond 1450 wemelde het aan drieluiken met vooral bijbelse voorstellingen. Zo schilderde Hugo van der Goes het Portinari-altaar drieluik. Op het hoofdpaneel zien we de geboorte van Jezus en aan de weerzijden de schenkers en hun beschermheiligen. Het drieluik is rechthoekig en vrij strak (zie onze website)
Het drieluik van Jan Wellens de Cock is fraaier van vorm. “Dit drieluik was bestemd voor privé-gebruik. Met behulp van de afbeeldingen kon de eigenaar van het schilderij zich inleven in het lijden van Christus. Pas wanneer het geopend werd om ervoor te bidden, werd de hoofdvoorstelling op het middenpaneel zichtbaar: een kruisiging. Het is ingeklapt zó compact dat het makkelijk op reis kon worden meegenomen. Het moest goed ingepakt worden; de beschildering aan de buitenkant is erg kwetsbaar. Toch is het werk nog vrijwel onbeschadigd. Jan Wellens de Cock schilderde dit reisaltaartje omstreeks 1506. “ Bron: http://www.rijksmuseum.nl/aria/aria_assets/SK-A-1598?lang=nl
Een heel mooie triptiek is De tuin der lusten van Hiëronymus Bosch. Het linkerpaneel heet De hof van Eden, het middenpaneel “De wereld vóór de zondvloed’ en het rechterpaneel ‘De hel’. Het geheel stamt uit 1505.
De inhoud van bovengenoemde drieluiken mogen dan vaak hetzelfde zijn, bijbelse taferelen, de vormen variëren van strak, rechtlijnig naar golvend.
De meer moderne drieluiken kennen vele thema’s. Eén ding valt op: er zit een bepaalde samenhang in. De achtergrond kan hetzelfde zijn maar alle drie panelen bevatten iets anders op de voorgrond.
Ook kan er een tijdsverschil aangebracht worden. Dit vind ik wel heel mooi. De tijd verwerken in het drieluik.
Tijd en licht zijn iets wat Jan Dibbets, waar ik fan van ben, in zijn werk verwerkt.
“Jan Dibbets is één van de toonaangevende en invloedrijke Nederlandse kunstenaars met een internationale reputatie in wiens werk licht, kijken, perspectief en ruimte terugkerende elementen zijn. Zijn werk bevindt zich in de talloze collecties waaronder die van De Pont en het Van Abbe Museum. Over zijn werk staat op de site van De Pont o.m.: 'Sinds een aantal jaren werkt Dibbets met enkelvoudige fotografische fragmenten; veelal ramen; meestal aangebracht tegen een achtergrond die (zoals in Four Windows, uit 1991) uit vele lagen inkt is opgebouwd.”
Bron: http://www.hollandslicht.nl/www/html/ned/interv/jan_d.htm
Voor een uitvoerige biografie: http://www.kunstbus.nl/verklaringen/jan+dibbets.html
Een prachtig vierluik van Jan Dibbets staat op :
http://www.depont.nl/en/collection/the-collection/kunstenaar/14/ zie hieronder.
Four Windows 1991 color photographs and watercolor on paper, mounted on chipboard4 parts, each 185 x 185 cm
Jan Dibbets werkt met foto’s en verf. Hij maakt echt mooie schilderijen en hij heeft mij geïnspireerd tot abstracte fotografie en mijn interesse voor vormgeving en architectuur. Hij heeft zich enorm ontwikkeld en geeft ook zijn dipjes, zijn vastlopen weer in zijn boeken. Ik zal de volgende keer een boek van hem meenemen.
Wat kiezen we als INHOUD??
Creatieve ontwikkeling? Global Warning? Assen of een andere stad?
In ieder geval moet het iets zijn wat ons allen raakt of bezighoudt.
Wat houdt ons bezig???
Ik vind de natuur en tijd wel mooi of tijd, mensen en Assen?
Mijn mening
Ik ben voor een zelfde achtergrond met een variatie op de voorgrond.
Qua vorm hoeft het voor mij niet te strak te zijn; wat speels en golvend vind ik ook mooi.
Qua inhoud: natuur en tijd of tijd, mensen en Assen.
Zwart/wit zou kunnen maar enige kleur in de rand moet er wel zijn.
Grote panelen is wel een uitdaging.
Joop op een mooie herfdag,dinsdag 2 oktober 2007
“Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is.”
K. Schippers
= = = = = = = = = = = = = =
1 opmerking:
Joop bedankt voor je overpeinzingen. Natuur spreekt me best aan en misschien best te kombineren met iets anders zoals Global warming. Hoor graag wat anderen als onderwerpen zien
Arnold
Een reactie posten